Omnichannel index Intergamma overview 2024

Blog

Intergamma in de top van Omnichannel Index 2024

Makerstreet logo

By: Makerstreet

Published on: July 1, 2024

De Omnichannel Index 2024 van Impact Commerce & Google, die begin mei werd gepubliceerd, zet Karwei in de top 3 beste omnichannel retailers van Europa.

Volgens de Omnichannel Index 2024 van Impact Commerce en Google, die begin mei werd gepubliceerd, staat Karwei in de top 3 beste omnichannel retailers van Europa. 

Index Winners 

  • Gigantti (Finland)

  • Ikea (Noorwegen)

  • Karwei (Nederland)

Nederland 

  • Karwei

  • 2. H&M 

  • 3. Gamma  

House and Garden

  • Karwei

  • Gamma

  • Jula

In Nederland staat Karwei op 1 en Gamma op 3. Binnen de categorie Huis en Tuin scoren Karwei en Gamma respectievelijk de 1e en 2e plaats. Beide Intergamma Nederland merken in de top 3, da’s niet niks!

Digitaal volwassen

Vooral op digitale volwassenheid blijkt Karwei ongeëvenaard te zijn qua technische prestaties. De app en marketing van Karwei scoren volgens de index 100% – ja dat lees je goed. Dat is op het gebied van digitale marketing echt een enorme prestatie. Maar ook op het gebied van site performance scoort de retailer uitstekend. En klantvriendelijke features zoals de mogelijkheid om voorraden te bekijken en online bestellingen in de winkel op te halen (click & collect) worden als zeer goed beoordeeld. 

Voor Gamma geldt: op technisch gebied staat Gamma op nummer 1 van de gehele index. Op het gebied van voorraadweergave steken ze met kop en schouders boven de rest uit. 

“Het CRM en klantdata worden effectief ingezet en op het gebied van loyaliteit scoren ze uitstekend tijdens de aankoopfase, wat het koopproces vergemakkelijkt.” Omnichannel Index 2024 

User‑centered design 

Dit sluit volledig aan bij de uitdaging die ons werd gesteld door Intergamma: de mobiele ervaring inclusief apps klantvriendelijker maken. De klant en voornamelijk diens ‘klusjourney’ werd als uitgangspunt genomen voor de apps van Karwei (NL & BE) en Gamma. We versterken op deze manier de propositie en maken de merken volledig user‑centred. Op technisch vlak creëerden we 1 nieuwe codebase die diende voor in totaal 6 apps voor Intergamma. Met 1 bijbehorend designsysteem. En dat maakt het schaalbaar, kostenefficiënt en onderhoudsvriendelijk.   

Wil je meer lezen over de aanpak van de Intergamma case? Hier lees je een uitgebreide beschrijving. 

Omnichannel, juist nu

Waarom is dit juist nu zo belangrijk? Ten eerste omdat 2024 de eerste keer is dat de Nederlandse markt apart wordt beoordeeld in de jaarlijkse index. Wat een eer om dan meteen zo hoog te scoren.

Een omnichannel benadering van je merk is ook belangrijk nu de grenzen van het offline en online winkelen steeds vager worden. Dan is het essentieel om bijvoorbeeld inzicht te krijgen in voorraden net als de optie om online te bestellen en in de winkel op te halen (click & collect). Zo kunnen klanten een soepel aankoopproces combineren met advies in de winkel.  

Voor een bouwmarkt is dit natuurlijk mooi, want het kopen van bijvoorbeeld een nieuwe vloer gaat naadloos over in advies over hoe deze plaatsen en bijbehorende stylingadvies. Maar dit concept is net zo toepasbaar voor een fashion retailer, warenhuis, drogist of dierenwinkel. 

More blogs